Kred å være queer i norsk musikk

Comment

Kred å være queer i norsk musikk

Norske musikere gjør karriere av å eksperimentere med queer kjønnsidentitet. Ifølge musikkviter Agnete Eilertsen viser popen at kjønnsnormer er i endring, men de skeive artistene er likevel mangelvare.

Comment

Comment

Lyst å bidra på bloggen?

Mangfold og likestilling i musikk er komplekse tema som inviterer til mange flere debatter enn det vi får tid til å ta opp under selve Feminalen. Vi åpner derfor opp for en levende blogg som skal ivareta Feminalens ånd når det ikke er festival, ved å videreføre diskusjoner som tas opp under festivalen, og også åpne for refleksjon og diskusjon rundt andre tema relatert til musikk, kjønn, likestilling og mangfold. Kort sagt, dette skal være et sted der tanker, meninger og aktuelle saker blir presentert, utviklet og utfordret.

Vi håper også at denne bloggen vil bli en ressurs for folk – spesielt jenter og kvinner – som står i startgropen på sine musikalske karrierer. Å hjelpe hverandre opp og frem ved å dele kunnskap og erfaringer er helt essensielt hvis vi skal oppnå et likestilt musikkliv med en balansert kjønnsrepresentasjon. Vi har derfor som mål å poste innlegg som tar opp konkrete utfordringer man møter som uetablert utøver. I den forbindelse ønsker vi blant annet å komme i kontakt med etablerte kvinnelige musikere som kunne tenke seg å dele av sin kunnskap og sine erfaringer, enten ved å la seg intervjue til bloggen eller ved å skrive et eget innlegg.

Synes du alt dette høres interessant ut, og kunne du tenke deg å bidra? Vi er på utkikk etter et bredt spekter av kultur-, musikk- og skrivekyndige kvinner og menn som mener noe om musikk og kjønn, har kunnskap og perspektiver som må deles, og som kunne tenke seg å bidra med gjesteinnlegg. Vi vil at sjanger og tema skal være opp til bidragsyter, og at terskelen for å bidra skal være relativt lav. Bloggen vil derfor få et visst fanzine-aktig preg over seg, noe vi tror blir veldig bra. Har du en kronikk, et debattinnlegg, et essay, eller kanskje et dikt på lur, som tar opp noe som har med kjønn og musikk å gjøre? Da vil vi gjerne høre fra deg! Send en mail til post@feminalen.no der du forteller litt om deg selv og hva du kunne tenke deg å skrive om.

Comment

Vi inviterer til vorspiel og Q&A med Samsaya på Trondheim Calling

Comment

Vi inviterer til vorspiel og Q&A med Samsaya på Trondheim Calling

FEMINALEN OG AKKS TRONDHEIM PRESENTERER:
Trondheim Calling-vorspiel og Q&A med Samsaya!

Tid: Lørdag 4. februar kl. 18.00-19.30
Sted: Festivalbaren, Olavskvartalet.
Billett: Delegatpass til Trondheim Calling

Vi har fått med oss den kulaste dama i Trondheim denne helga, nemlig Samsaya. Ho driv sitt eige plateselskap i tillegg til å vere ein rå artist, og har nettopp turnert USA med Lily Allen. No er ho i byen for å spele på Trondheim Calling og for å prate om livet, døden og musikken med oss.
Vi fyller glaset til dei første som kjem og highfiver med resten!

Comment

Feminalen takker Trondheim Calling - Den viktige musikkplattformen

Comment

Feminalen takker Trondheim Calling - Den viktige musikkplattformen

Vi i Feminalen er stolte av at Trondheim Calling finnes i byen, og det utrettelige arbeidet de gjør for å gi den neste Highasakite eller Kvelertak en plattform.

 

Etter et utfordrende år for scenene i Trondheim ser vi flere positive tendenser til at musikkaktører er villige til å samarbeide og dele av kunnskap. For Feminalen betyr det at flere ser hvor viktig det er med en kjønnsbalansert representasjon i musikk, og at bransjen viser en økt bevissthet og vilje til å skape endring. Feminalen kan sette fokus på dette, men kan ikke dra lasset alene. At en stor aktør som Trondheim Calling som er uhyre viktig for det trønderske og nasjonale musikklivet tar dette på alvor, er et enormt steg i riktig retning. Det viser også at Trondheim som musikkby har mye å komme med, selv etter et litt turbulent år.    

Et av Feminalens overordnede mål er å gi spillerom til kvinnelige musikere. Vi opplever at mange ikke får den plassen de fortjener og at bookingen blant norske festivaler og konsertscener har vært og fortsatt er, alt for skeiv. Slik har den som booker et festivalprogram, konserter eller avgjør spillelister på radio et stort ansvar da de er med på å sette dagsordenen for den musikken som når ut til folket. For Feminalen er denne maktposisjonen også et samfunnsansvar som vi ser på som eneste vei til et bredere kunstnerisk uttrykk i musikk.  

I 2016 har to viktige musikkscener i Trondheim forsvunnet, og vi vet enda ikke i hvor stor grad dette vil påvirke musikkmiljøet. Både Blæst/Brukbar og Familien har vært en grunnmur for musikere i Trondheim. På disse scenene har mange fått vist frem musikken sin til et større publikum for første gang, og disse scenene har huset et vidt spekter av musikere med tanke på sjanger, nasjonalitet og kjønn. Mens vi venter på at den neste kule konsertscenen skal dukke opp, nærmer vinterens vakreste eventyr seg. Trondheim Calling. Festivalen setter Trondheim på kartet som en seriøs aktør og løfter Trondheim som musikkby, ved å gi en mulighet til unge og etablerte musikere som fortjener en plass på en scene. At festivalen i tillegg gjør det med den bevisstheten dere viser, gjør oss håpefulle for fremtiden.

For å skape en kjønnsbalanse i musikkbransjen er bevissthet et avgjørende stikkord. Har man ikke kunnskap om den skeive representasjonen av kvinner i musikkbransjen og mekanismene som ligger bak, er dette heller ikke noe man velger å prioritere. Men om man er åpen for diskusjon og ny kunnskap vil man i større grad oppnå en bedre representasjon av kvinner og menn, både på og bak scenen. Vi i Feminalen opplever at musikkmiljøet i Trondheim har tatt oss i mot med åpne armer og er villige til å dele kunnskap, men også å lære fra oss, om hvorfor det er så viktig med et balansert kunstnerisk uttrykk. Vi opplever en åpenhet og et engasjement til å skape endring.

Selv om 2016 har vært et år med flere nederlag for musikkbyen Trondheim, er det håp. De ulike festivalene og kulturinstitusjonene viser en positiv evne til samarbeid og et ønske om å lære fra hverandre. Slik går man videre og styrker ikke bare Trondheim som musikkby, men forhåpentligvis hele landet.

Ragni Nergård,

Festivalsjef for Feminalen

 

Foto: Leikny Havik Skjærseth for Feminalen

Comment