Vi i Feminalen er stolte av at Trondheim Calling finnes i byen, og det utrettelige arbeidet de gjør for å gi den neste Highasakite eller Kvelertak en plattform.

Etter et utfordrende år for scenene i Trondheim ser vi flere positive tendenser til at musikkaktører er villige til å samarbeide og dele av kunnskap. For Feminalen betyr det at flere ser hvor viktig det er med en kjønnsbalansert representasjon i musikk, og at bransjen viser en økt bevissthet og vilje til å skape endring. Feminalen kan sette fokus på dette, men kan ikke dra lasset alene. At en stor aktør som Trondheim Calling som er uhyre viktig for det trønderske og nasjonale musikklivet tar dette på alvor, er et enormt steg i riktig retning. Det viser også at Trondheim som musikkby har mye å komme med, selv etter et litt turbulent år.    

Et av Feminalens overordnede mål er å gi spillerom til kvinnelige musikere. Vi opplever at mange ikke får den plassen de fortjener og at bookingen blant norske festivaler og konsertscener har vært og fortsatt er, alt for skeiv. Slik har den som booker et festivalprogram, konserter eller avgjør spillelister på radio et stort ansvar da de er med på å sette dagsordenen for den musikken som når ut til folket. For Feminalen er denne maktposisjonen også et samfunnsansvar som vi ser på som eneste vei til et bredere kunstnerisk uttrykk i musikk.  

I 2016 har to viktige musikkscener i Trondheim forsvunnet, og vi vet enda ikke i hvor stor grad dette vil påvirke musikkmiljøet. Både Blæst/Brukbar og Familien har vært en grunnmur for musikere i Trondheim. På disse scenene har mange fått vist frem musikken sin til et større publikum for første gang, og disse scenene har huset et vidt spekter av musikere med tanke på sjanger, nasjonalitet og kjønn. Mens vi venter på at den neste kule konsertscenen skal dukke opp, nærmer vinterens vakreste eventyr seg. Trondheim Calling. Festivalen setter Trondheim på kartet som en seriøs aktør og løfter Trondheim som musikkby, ved å gi en mulighet til unge og etablerte musikere som fortjener en plass på en scene. At festivalen i tillegg gjør det med den bevisstheten dere viser, gjør oss håpefulle for fremtiden.

For å skape en kjønnsbalanse i musikkbransjen er bevissthet et avgjørende stikkord. Har man ikke kunnskap om den skeive representasjonen av kvinner i musikkbransjen og mekanismene som ligger bak, er dette heller ikke noe man velger å prioritere. Men om man er åpen for diskusjon og ny kunnskap vil man i større grad oppnå en bedre representasjon av kvinner og menn, både på og bak scenen. Vi i Feminalen opplever at musikkmiljøet i Trondheim har tatt oss i mot med åpne armer og er villige til å dele kunnskap, men også å lære fra oss, om hvorfor det er så viktig med et balansert kunstnerisk uttrykk. Vi opplever en åpenhet og et engasjement til å skape endring.

Selv om 2016 har vært et år med flere nederlag for musikkbyen Trondheim, er det håp. De ulike festivalene og kulturinstitusjonene viser en positiv evne til samarbeid og et ønske om å lære fra hverandre. Slik går man videre og styrker ikke bare Trondheim som musikkby, men forhåpentligvis hele landet.

Ragni Nergård,

Festivalsjef for Feminalen

 

Comment